Lawbox

Hallå arbetsgivare – har du allt klart inför semestern?

Några tips att ha i åtanke inför stundande semester!

Äntligen! Våren har kommit med stormsteg och med det även känslan av att det närmar sig sommar. För de flesta en härlig tid att se fram mot, men för en arbetsgivare innebär det ganska mycket att tänka på planeringsmässigt innan godkännande om semester kan ges.

Här kommer några handfast tips från vår guru inom semester, Linn Delin. Tänk på att om du blir osäker och inte hittar svar på din fråga – ladda ner Fack:appen ställ din fråga direkt till Fråga Juristen. Svar kommer inom 24 timmar.

En bra semesterplanering en förutsättning

Planera semesterförläggnigen i god tid, gärna i samråd med dina medarbetare. Informera tydligt om hur semesterönskemål och besked kommer att ges, och vilka förutsättningarna är för att bli beviljad semester enligt önskemål. Du som arbetsgivare har, om inget annat är avtalat, en skyldighet att se till att erbjuda minst fyra veckors sammanhängande semesterledighet någon gång under juni-aug. Om ni inte kan komma överens om tidpunkt, så är det du som arbetsgivare som bestämmer när semestern tas ut. Här gäller det att meddela den anställde minst två månader i förväg. Tänk även på att om kollektivavtal finns på arbetsplatsen – ja då kan det finnas avvikelser. Därför bör du som arbetsgivare dubbelkolla direkt i avtalet eller hör av dig till din arbetsgivarorganisation, HR eller löneavdelningen. De är duktiga på att tolka kollektivavtal.

Semester är något som alla har rätt till enligt lag.

Rätt till 25 semesterdagar per år 

Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till 25 semesterdagar om året enligt semesterlagen. Tänk på att semester räknas i hela dagar och därmed är inte halvdagar tillåtna.

Semester är något som alla har rätt att få oberoende av ålder och anställningsform. Återigen är det viktigt att titta på om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Eftersom det då kan finnas avvikelser som exempelvis fler semesterdagar vid en viss uppnådd ålder eller vid friskrivande av övertid så får medarbetaren fler semesterdagar i stället.

Det är du som arbetsgivare som har en skyldighet som rättighet enligt  semesterlagen (1977:480) att se till att dina anställda får den semester de har rätt till.   

Tänk på att du som arbetsgivare är ansvarig för att den anställde har tagit ut motsvarande fyra veckors betald semesterledighet under semesteråret om sådan finnes. Endast en vecka går att spara till framtida år. Informera den anställde om hur sparade dagar ska hanteras och i vilken ordning den anställde måste ta ut dagarna. Först efter fem år kan en sparad dag omvandlas till pengar som betalas ut till den anställde, inte innan.

Vad gäller vid långtidssjukskrivning och semester?

Undantag vid sjukdom

Undantag finns vid långtidssjukskrivning eller föräldraledighet som inte har möjliggjort uttag av dessa fyra veckors betald semesterledighet. Det betyder alltså att du som arbetsgivare i normala fall inte får betala ut ej uttagna semesterdagar, fyra veckors betalda semesterdagar ska förläggas under uttagsåret i tid.

Om medarbetaren säger upp sig under semestern

Om du som arbetsgivare erbjuder de anställda att tacka ja till så kallad förskottsemesterdagar, se till att ha ett avtal gällande eventuell reglering kring denna skuld som finns under fem år framöver. Om inget avtal finns så kan du som arbetsgivare endast reglera skulden mot andra semesterpengar och finns det inga sådana eller väldigt få, så får du inte ta av den sista bruttolönen utan medgivande från den anställde.

Kvarvarande semesterdagar – kan de ersättas med pengar?

Enligt svensk lag är det inte tillåtet att betala ut ersättning för oanvända semesterdagar. Semesterlön betalas ut under tiden som medarbetaren har semester och vid eventuellt avslut av anställning, då betalas semesterersättning för de dagar som inte varit möjliga att plocka ut.

Var tydlig med vad som gäller om exempelvis sjukdom, vård av barn, skulle uppstå under semesterledigheten och vad som då eventuellt händer med kvarvarande semesterdagar som inte togs ut, samt om hur dessa finns för att vid senare tillfälle möjliga att disponera för den anställde.

Vad gäller för en nyanställd

Att ha koll på de specifika reglerna för betald semester kan hjälpa dig som arbetsgivare att säkerställa att dina anställda får den rättvisa ledigheten de förtjänar och att planera för semestertiderna på ett effektivt sätt.

Enligt svensk lag har anställda rätt till 25 betalda semesterdagar per år. Detta gäller oavsett om anställningen är tidsbegränsad eller obestämd. Men hur många av dessa dagar som är betalda för varje anställd beror på hur länge de har arbetat för företaget under intjänandeåret, som är från 1 april till 31 mars.

Enligt lag har anställda som arbetat mindre än ett år vid intjänandeperiodens slut rätt till fyra veckors betald semester. Detta motsvarar 20 betalda semesterdagar.

För anställda som arbetat längre än ett år men mindre än fem år har de rätt till 25 betalda semesterdagar.

Om medarbetaren varit anställd mer än fem år

För anställda som har arbetat mer än fem år vid den intjänade periodens slut, har de rätt till ytterligare fem betalda semesterdagar utöver de 25 dagarna som alla anställda har rätt till. Detta betyder att anställda som har varit anställda hos företaget i minst fem år har rätt till 30 betalda semesterdagar.

Det är också viktigt att notera att det finns vissa undantag från dessa regler, beroende på bransch och kollektivavtal. Det är därför alltid bäst att kolla med din fackförening eller arbetsgivarorganisation för att få mer detaljerad information om vad som gäller för din bransch och din verksamhet.

Du kan läsa även vår atikel om ”Att ha koll på inför kommande semestertider

För mer information och bra tips – ladda ner Fack:appen i din mobil.

Rulla till toppen