Lawbox

Att förebygga hot och våld i skolan med rätt arbetsmiljöarbete

Hot och våld i skolan ökar – och det påverkar både personalens hälsa och elevernas lärande. Efter den tragiska händelsen i Örebro är det tydligare än någonsin att ett fungerande arbetsmiljöarbete inte kan vänta. Det måste prioriteras – nu. Enligt Arbetsmiljöverkets tillsynsrapport brister tre av fyra skolor i sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Läget är allvarligt, men det finns lösningar. Med rätt struktur, verktyg och ansvar kan skolor bli tryggare arbetsplatser – för både lärare, rektorer och elever.

Vem ansvarar för arbetsmiljön i skolan

Oavsett om det rör sig om en kommunal eller fristående skola är det alltid arbetsgivaren – alltså skolhuvudmannen – som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. I kommunala skolor är det de förtroendevalda politikerna i kommunfullmäktige och utbildningsnämnden som bär detta ansvar. De ska se till att arbetsmiljöarbetet bedrivs enligt lagen och att det finns en tydlig organisation där det framgår vem som gör vad.

 

I fristående skolor ligger motsvarande ansvar hos huvudmannen, som kan vara en fysisk eller juridisk person. Även här är det avgörande att skolans chefer har rätt förutsättningar i form av resurser, befogenheter och kunskap.

 

Det är vanligt att arbetsmiljöuppgifter delegeras från huvudman eller nämnd till rektorer och vidare i organisationen. Men det är viktigt att förstå att ansvaret aldrig kan delegeras bort – det stannar alltid hos arbetsgivaren. Det som fördelas är ansvar att utföra arbetsmiljöuppgifter.

Viktigt att komma ihåg:

För att en fördelning av arbetsmiljöuppgifter ska fungera i praktiken måste den vara tydlig, skriftlig och följas upp. Det ska framgå vem som gör vad, när och hur – särskilt i organisationer med många medarbetare eller flera skolor. Därtill ska det vara tydligt att det finns resurser och att den som fått fördelningen har mandat att ta beslut och en självständig ställning gentemot den som fördelat arbetsmiljöuppgifterna.

Rapportens resultat

Mellan maj 2023 och oktober 2024 genomförde Arbetsmiljöverket en omfattande tillsyn av över 1 500 skolor – både kommunala och fristående, på grund- och gymnasienivå. Syftet var att granska hur skolhuvudmän arbetar med att förebygga hot och våld mot personal.

 Resultat i korthet:

  • 3 av 4 skolor brast i sitt förebyggande arbete
  • Över 1 100 skolor fick inspektionsmeddelanden
  • Totalt ställdes 2 572 krav på åtgärder

De allra flesta krav hänvisade till brister i systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) eller i arbetet med att förebygga våld och hot (AFS 2023:2, kapitel 5).

Varför brister så många skolor

De vanligaste orsakerna till bristerna är komplexa men återkommande. Många skolor arbetar med arbetsmiljöfrågor, men ofta saknas struktur, förankring och långsiktighet.

 

De sju vanligaste orsakerna enligt Arbetsmiljöverket:

  • Bristande eller felaktig riskbedömning
  • Avsaknad av lokalt anpassade säkerhetsrutiner
  • Otillräcklig kunskap hos personal
  • Bristfällig hantering av tillbud
  • Underprioritering av arbetsmiljöarbete till förmån för andra lagkrav
  • Bristande stöd till rektorer och chefer
  • Hög personalomsättning som leder till att viktig kunskap försvinner.

Rektorns roll - stort ansvar men begränsade förutsättningar

Rektorer har en nyckelroll i arbetsmiljöarbetet. Men många saknar tillräckligt mandat, tid och stöd. Det är inte ovanligt att rektorer bär arbetsmiljöansvaret, men inte har resurser att utföra det systematiskt.

Detta skapar en obalans som i förlängningen kan leda till ohälsa, stress och otrygghet.

 

Förutsättningar som rektorer behöver:

  • Tydligt delegerade uppgifter
  • Rätt utbildning i arbetsmiljöansvar
  • Tillräcklig tid och personalstöd
  • Mandat att genomföra förändringar

Hot och våld - ett arbetsmiljöproblem i vardagen

Händelser kopplade till hot och våld förekommer i alla typer av skolor. Det handlar ofta om konflikter mellan elever och personal, tillsägelser, psykisk ohälsa eller stressade vårdnadshavare. Problemet är inte begränsat till vissa skolformer eller geografiska områden.

Trots det saknas ofta rutiner för att hantera dessa risker. Riskbedömningar är bristfälliga, rutiner är inte kända och tillbudsrapporteringen fungerar inte.

 

Vad föreslår Arbetsmiljöverket

  • Tillsynsrapporten innehåller en rad konkreta rekommendationer. Dessa är inte bara juridiska krav – de är också praktiska nycklar till ett tryggare arbetsliv för skolpersonal.

Förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet:

Gör aktuella riskbedömningar – inte bara en gång per år

  • Utforma lokala rutiner baserat på era specifika risker
  • Sprid rutinerna till all personal, även tillfälligt anställda

Höj kunskapsnivån i organisationen:

  • Utbilda personal i bemötande och hotfulla situationer
  • Skapa en långsiktig kompetensplan
  • Introducera nyanställda i arbetsmiljöarbetet

Utveckla hanteringen av tillbud:

  • Gör det enkelt att rapportera
  • Analysera återkommande mönster
  • Följ upp tillsammans med skyddsombud

Säkerställ struktur och uppföljning:

  • Ge rektorer mandat och resurser
  • Följ upp delegeringar regelbundet
  • Genomför årlig översyn av hela arbetsmiljöarbetet
  • Ge rektorer mandat och resurser
  • Följ upp delegeringar regelbundet
  • Genomför årlig översyn av hela arbetsmiljöarbetet

Lawbox hjälper dig att komma igång!

På Lawbox hittar du allt du behöver för att stärka arbetsmiljöarbetet på din skola. Vi erbjuder kvalitetssäkrade mallar och verktyg granskade av jurister för:

 

 

Länk till rapporten: Tillsynsrapport. Hot och våld i skolan 2023 – 2024

Rulla till toppen